Program
Zuzanna Kowalczyk,
Natalia Prüfer
„Pismo”
Buch, czyli książka FESTIWALOWE RADIO
Na żywo na tarasie Goyki 3 Art Inkubatora i na stronie literackisopot.pl oraz jako podcasty na Spotify Goyki 3 on air. W programie: rozmowy o literaturze, czytania fragmentów utworów literackich, dużo dobrej muzyki i nie tylko!
Zuzanna Kowalczyk
Natalia Prüfer
›
Michał Nogaś
„Gazeta Wyborcza”
Radio Nowy Świat FESTIWALOWE RADIO
Na żywo na tarasie Goyki 3 Art Inkubatora i na stronie literackisopot.pl oraz jako podcasty na Spotify Goyki 3 on air. W programie: rozmowy o literaturze, czytania fragmentów utworów literackich, dużo dobrej muzyki i nie tylko!
Kliknij, aby posłuchać -> TUTAJ
Michał Nogaś
›
Łukasz Wojtusik
RMF Classic
Alfabet Wojtusika FESTIWALOWE RADIO
Na żywo na tarasie Goyki 3 Art Inkubatora i na stronie literackisopot.pl oraz jako podcasty na Spotify Goyki 3 on air. W programie: rozmowy o literaturze, czytania fragmentów utworów literackich, dużo dobrej muzyki i nie tylko!
Kliknij, aby posłuchać -> TUTAJ
Łukasz Wojtusik
›
Weronika Wawrzkowicz
Radio Nowy Świat
Rozmawiam, bo lubię prowadzenie: Weronika Wawrzkowicz FESTIWALOWE RADIO
Na żywo na tarasie Goyki 3 Art Inkubatora i na stronie literackisopot.pl oraz jako podcasty na Spotify Goyki 3 on air. W programie: rozmowy o literaturze, czytania fragmentów utworów literackich, dużo dobrej muzyki i nie tylko!
Kliknij, aby posłuchać -> TUTAJ›
/2020/ fotografia
Alicja Karska
Aleksandra Went SZTUKA NA LITERACKIM
Prezentacja pracy duetu artystycznego Alicja Karska i Aleksandra Went. Praca przedstawiająca piętrzące się warstwy czarnego papieru z zanikającym czarnym tekstem, nieznanych tytułów nieznanych autorów, zwęglone pozostałości po spalonych książkach i dokumentach, znalezione przypadkowo na pogorzelisku w Krems w Austrii.
Alicja Karska i Aleksandra Went pracują razem od czasu studiów, tworząc m.in. fotografie, instalacje, obiekty i rysunki. Wydobywają rzeczy i zjawiska niezauważalne, pomijane, zapomniane i kierują w ich stronę naszą uwagę.
›
Zobacz na mapie ››
/2020/ fotografia
Alicja Karska
Aleksandra Went SZTUKA NA LITERACKIM
Prezentacja pracy duetu artystycznego Alicja Karska i Aleksandra Went. Praca przedstawiająca piętrzące się warstwy czarnego papieru z zanikającym czarnym tekstem, nieznanych tytułów nieznanych autorów, zwęglone pozostałości po spalonych książkach i dokumentach, znalezione przypadkowo na pogorzelisku w Krems w Austrii.
Alicja Karska i Aleksandra Went pracują razem od czasu studiów, tworząc m.in. fotografie, instalacje, obiekty i rysunki. Wydobywają rzeczy i zjawiska niezauważalne, pomijane, zapomniane i kierują w ich stronę naszą uwagę.
›
Zobacz na mapie ››
/2020/ fotografia
Alicja Karska
Aleksandra Went SZTUKA NA LITERACKIM
Prezentacja pracy duetu artystycznego Alicja Karska i Aleksandra Went. Praca przedstawiająca piętrzące się warstwy czarnego papieru z zanikającym czarnym tekstem, nieznanych tytułów nieznanych autorów, zwęglone pozostałości po spalonych książkach i dokumentach, znalezione przypadkowo na pogorzelisku w Krems w Austrii.
Alicja Karska i Aleksandra Went pracują razem od czasu studiów, tworząc m.in. fotografie, instalacje, obiekty i rysunki. Wydobywają rzeczy i zjawiska niezauważalne, pomijane, zapomniane i kierują w ich stronę naszą uwagę.
›
Zobacz na mapie ››
/2020/ fotografia
Alicja Karska
Aleksandra Went SZTUKA NA LITERACKIM
Prezentacja pracy duetu artystycznego Alicja Karska i Aleksandra Went. Praca przedstawiająca piętrzące się warstwy czarnego papieru z zanikającym czarnym tekstem, nieznanych tytułów nieznanych autorów, zwęglone pozostałości po spalonych książkach i dokumentach, znalezione przypadkowo na pogorzelisku w Krems w Austrii.
Alicja Karska i Aleksandra Went pracują razem od czasu studiów, tworząc m.in. fotografie, instalacje, obiekty i rysunki. Wydobywają rzeczy i zjawiska niezauważalne, pomijane, zapomniane i kierują w ich stronę naszą uwagę.
›
Zobacz na mapie ››
- Goyki 3 Art Inkubator
- Biblioteka Sopocka / Muzeum Sopotu
- Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
- Grupa Wydawnicza Foksal
- Nadbałtyckie Centrum Kultury
- Świadomi Wydawcy
- Wydawnictwo Afera
- Wydawnictwo Agora
- Wydawnictwo Akapit Press
- Wydawnictwo ALBUS
- Wydawnictwo Amaltea
- Wydawnictwo Buka
- Wydawnictwo Bosz
- Wydawnictwo Centrala – Mądre komiksy
- Wydawnictwo Copernicus Center Press
- Wydawnictwo Czarne
- Wydawnictwo CzuCzu
- Wydawnictwo Druganoga
- Wydawnictwo Debit
- Wydawnictwo Drzazgi
- Wydawnictwo Dwie Siostry
- Wydawnictwo Format
- Wydawnictwo Internetowa Kraina Książek
- Wydawnictwo Kameleon
- Wydawnictwo Karakter
- Wydawnictwo Książkowe Klimaty
- Wydawnictwo Kropka
- Wydawnictwo Krytyka Polityczna
- Wydawnictwo Literackie
- Wydawnictwo Marginesy
- Wydawnictwo Marpress
- Wydawnictwo Noir sur Blanc
- Wydawnictwo Pauza
- Wydawnictwo Poznańskie
- Wydawnictwo Relacja
- Wydawnictwo Smak Słowa
- Wydawnictwo Sonia Draga
- Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria
- Wydawnictwo TAKO
- Wydawnictwo Terra Librorum
- Wydawnictwo timof comics
- Wydawnictwo Tu się czyta
- Wydawnictwo Wielka Litera
- Wydawnictwo Znak
›
Zobacz na mapie ››
- Goyki 3 Art Inkubator
- Biblioteka Sopocka / Muzeum Sopotu
- Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
- Grupa Wydawnicza Foksal
- Nadbałtyckie Centrum Kultury
- Świadomi Wydawcy
- Wydawnictwo Afera
- Wydawnictwo Agora
- Wydawnictwo Akapit Press
- Wydawnictwo ALBUS
- Wydawnictwo Amaltea
- Wydawnictwo Buka
- Wydawnictwo Bosz
- Wydawnictwo Centrala – Mądre komiksy
- Wydawnictwo Copernicus Center Press
- Wydawnictwo Czarne
- Wydawnictwo CzuCzu
- Wydawnictwo Druganoga
- Wydawnictwo Debit
- Wydawnictwo Drzazgi
- Wydawnictwo Dwie Siostry
- Wydawnictwo Format
- Wydawnictwo Internetowa Kraina Książek
- Wydawnictwo Kameleon
- Wydawnictwo Karakter
- Wydawnictwo Książkowe Klimaty
- Wydawnictwo Kropka
- Wydawnictwo Krytyka Polityczna
- Wydawnictwo Literackie
- Wydawnictwo Marginesy
- Wydawnictwo Marpress
- Wydawnictwo Noir sur Blanc
- Wydawnictwo Pauza
- Wydawnictwo Poznańskie
- Wydawnictwo Relacja
- Wydawnictwo Smak Słowa
- Wydawnictwo Sonia Draga
- Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria
- Wydawnictwo TAKO
- Wydawnictwo Terra Librorum
- Wydawnictwo timof comics
- Wydawnictwo Tu się czyta
- Wydawnictwo Wielka Litera
- Wydawnictwo Znak
›
Zobacz na mapie ››
- Goyki 3 Art Inkubator
- Biblioteka Sopocka / Muzeum Sopotu
- Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
- Grupa Wydawnicza Foksal
- Nadbałtyckie Centrum Kultury
- Świadomi Wydawcy
- Wydawnictwo Afera
- Wydawnictwo Agora
- Wydawnictwo Akapit Press
- Wydawnictwo ALBUS
- Wydawnictwo Amaltea
- Wydawnictwo Buka
- Wydawnictwo Bosz
- Wydawnictwo Centrala – Mądre komiksy
- Wydawnictwo Copernicus Center Press
- Wydawnictwo Czarne
- Wydawnictwo CzuCzu
- Wydawnictwo Druganoga
- Wydawnictwo Debit
- Wydawnictwo Drzazgi
- Wydawnictwo Dwie Siostry
- Wydawnictwo Format
- Wydawnictwo Internetowa Kraina Książek
- Wydawnictwo Kameleon
- Wydawnictwo Karakter
- Wydawnictwo Książkowe Klimaty
- Wydawnictwo Kropka
- Wydawnictwo Krytyka Polityczna
- Wydawnictwo Literackie
- Wydawnictwo Marginesy
- Wydawnictwo Marpress
- Wydawnictwo Noir sur Blanc
- Wydawnictwo Pauza
- Wydawnictwo Poznańskie
- Wydawnictwo Relacja
- Wydawnictwo Smak Słowa
- Wydawnictwo Sonia Draga
- Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria
- Wydawnictwo TAKO
- Wydawnictwo Terra Librorum
- Wydawnictwo timof comics
- Wydawnictwo Tu się czyta
- Wydawnictwo Wielka Litera
- Wydawnictwo Znak
›
Zobacz na mapie ››
Stowarzyszenie
Tłumaczy Literatury WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE
11:00–12:00 - Joanna Bernat, Agata Teperek
12:00–13:00 - Joanna Bernat, Zuzanna Zywert, Agata Teperek
13:00–14:00 - Maciej Studencki, Ula Pacanowska-Skogqvist
14:00–15:00 - Maria Borzobohata, Agnieszka Myśliwy, Martyna Tomczak
15:00–16:00 - Martyna Tomczak, Martyna Lemańczyk
16:00–17:00 - Martyna Lemańczyk, Maciej Studencki
›
Zobacz na mapie ››
- Goyki 3 Art Inkubator
- Biblioteka Sopocka / Muzeum Sopotu
- Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
- Grupa Wydawnicza Foksal
- Nadbałtyckie Centrum Kultury
- Świadomi Wydawcy
- Wydawnictwo Afera
- Wydawnictwo Agora
- Wydawnictwo Akapit Press
- Wydawnictwo ALBUS
- Wydawnictwo Amaltea
- Wydawnictwo Buka
- Wydawnictwo Bosz
- Wydawnictwo Centrala – Mądre komiksy
- Wydawnictwo Copernicus Center Press
- Wydawnictwo Czarne
- Wydawnictwo CzuCzu
- Wydawnictwo Druganoga
- Wydawnictwo Debit
- Wydawnictwo Drzazgi
- Wydawnictwo Dwie Siostry
- Wydawnictwo Format
- Wydawnictwo Internetowa Kraina Książek
- Wydawnictwo Kameleon
- Wydawnictwo Karakter
- Wydawnictwo Książkowe Klimaty
- Wydawnictwo Kropka
- Wydawnictwo Krytyka Polityczna
- Wydawnictwo Literackie
- Wydawnictwo Marginesy
- Wydawnictwo Marpress
- Wydawnictwo Noir sur Blanc
- Wydawnictwo Pauza
- Wydawnictwo Poznańskie
- Wydawnictwo Relacja
- Wydawnictwo Smak Słowa
- Wydawnictwo Sonia Draga
- Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria
- Wydawnictwo TAKO
- Wydawnictwo Terra Librorum
- Wydawnictwo timof comics
- Wydawnictwo Tu się czyta
- Wydawnictwo Wielka Litera
- Wydawnictwo Znak
›
Zobacz na mapie ››
Zobacz na mapie ››
Instytut Edukacji Pozytywnej WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE
Jesteśmy pierwszy raz na Literackim Sopocie, miejscu dedykowanym znakomitej literaturze i pełnym emocji. Na stoisko Fundacji, a właściwie do naszego mikrobusa pełnego mocy ( dzięki donatorowi Volkswagen), zapraszamy wszystkich, którzy chcą zasięgnąć porad psychologicznych a tym samym skorzystać z naszej mobilnej poradni psychologicznej. Dostępne będą także bezpłatne publikacje. Zapraszamy nastolatków, rodziców, wszystkich, którzy zainteresowani są naszymi działaniami na rzecz zmian w edukacji.
Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej działa od 2014 roku na rzecz zmian w edukacji. Działamy z całą mocą od 2014 roku, wierząc, że możemy uczyć się w nowoczesny sposób a zmiana w podejściu do edukacji jest możliwa.Każde dziecko, nastolatek, każdy dorosły może rozwijać się w sposób kreatywny, dopasowany do jego potrzeb i możliwości. Obszary naszych działań to: zdrowie psychiczne, mediacje w edukacji, komunikacja bez przemocy, e-edukacja, ekologia, wychowanie i przedsiębiorczość. Realizujemy szereg wieloletnich projektów, w tym Program Rozwojowy dla Poradni, Szkołę Myślenia Pozytywnego, Poradnię Zdrowia Psychicznego, Mediacje i komunikację bez przemocy. Działamy lokalnie ale i ogólnopolsko, reagując na bieżące wydarzenia i potrzeby. Współpracujmy z instytucjami, a także biznesem.
›
Zobacz na mapie ››
Instytut Edukacji Pozytywnej WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE
Jesteśmy pierwszy raz na Literackim Sopocie, miejscu dedykowanym znakomitej literaturze i pełnym emocji. Na stoisko Fundacji, a właściwie do naszego mikrobusa pełnego mocy ( dzięki donatorowi Volkswagen), zapraszamy wszystkich, którzy chcą zasięgnąć porad psychologicznych a tym samym skorzystać z naszej mobilnej poradni psychologicznej. Dostępne będą także bezpłatne publikacje. Zapraszamy nastolatków, rodziców, wszystkich, którzy zainteresowani są naszymi działaniami na rzecz zmian w edukacji.
Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej działa od 2014 roku na rzecz zmian w edukacji. Działamy z całą mocą od 2014 roku, wierząc, że możemy uczyć się w nowoczesny sposób a zmiana w podejściu do edukacji jest możliwa.Każde dziecko, nastolatek, każdy dorosły może rozwijać się w sposób kreatywny, dopasowany do jego potrzeb i możliwości. Obszary naszych działań to: zdrowie psychiczne, mediacje w edukacji, komunikacja bez przemocy, e-edukacja, ekologia, wychowanie i przedsiębiorczość. Realizujemy szereg wieloletnich projektów, w tym Program Rozwojowy dla Poradni, Szkołę Myślenia Pozytywnego, Poradnię Zdrowia Psychicznego, Mediacje i komunikację bez przemocy. Działamy lokalnie ale i ogólnopolsko, reagując na bieżące wydarzenia i potrzeby. Współpracujmy z instytucjami, a także biznesem.
›
Zobacz na mapie ››
Głusza prowadzenie: Iwona Krawczuk MY
Anna Goc
›
Zobacz na mapie ››
Woda. Historia
pewnego porwania prowadzenie: Paulina Małochleb MY
Szymon Opryszek
›
Zobacz na mapie ››
Jezus umarł w Polsce prowadzenie: Marta Perchuć-Burzyńska MY
Mikołaj Grynberg
›
Zobacz na mapie ››
Kraboszki prowadzenie: Marta Perchuć-Burzyńska POWROTY
Barbara Piórkowska
›
Zobacz na mapie ››
Rausz. Niemcy między wojnami prowadzenie: Agata Passent TO NIE JEST ŁATWA ROZMOWA
Harald Jähner
›
Zobacz na mapie ››
Filip Springer
›
Zobacz na mapie ››
Magdalena Parys
›
Zobacz na mapie ››
Ishbel Szatrawska
›
Zobacz na mapie ››
Krystyny Piotrowskiej
Lekcja polskiego (2007) WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE
Lekcja polskiego
Słuchanie polskich tekstów czytanych przez osoby nieznające języka polskiego nie jest łatwe. Początkowo nie rozumiemy o co to za język i o co chodzi. Potem śmieszą językowe przeinaczenia, problemy z wymową, dziwne brzmienia. Śmieszą, póki nie zaczynamy rozumieć, że to nasz ojczysty język. A czytane z takim trudem teksty to dostępne w internecie dowcipy o Holokauście.
Krystyna Piotrowska
›
Zobacz na mapie ››
Edward Pasewicz
›
Zobacz na mapie ››
Ferdinanda von Schiracha
w reż. Adama Nalepy prowadzenie: Joanna Cichocka-Gula LITERACKI TEATRALNY
Po czytaniu Terorru Ferdinanda von Schiracha (tłum. Anna Kierejewska) w reż. Adama Nalepy w obsadzie: Justyna Bartoszewicz, Sylwia Góra, Maciej Konopiński, Jan Napieralski, Robert Ninkiewicz, Magdalena Smuk, zapraszamy na dyskusję.
W kameralnym dramacie Terror Ferdinanda von Schiracha autor zadaje pytanie o cenę naszej wolności i bezpieczeństwa. Stajemy wobec dylematu, czy uratować 164 pasażerów porwanego przez terrorystę samolotu, czy też zestrzeliwując go, uniknąć śmierci ludzi zgromadzonych na stadionie będącym celem terrorysty. Interaktywne zakończenie sztuki angażuje publiczność, stawiając ją w roli ławy przysięgłych.
Adam Nalepa
›
Zobacz na mapie ››
Krystyny Piotrowskiej
Lekcja polskiego (2007) WYDARZENIE TOWARZYSZĄCE
Lekcja polskiego
Słuchanie polskich tekstów czytanych przez osoby nieznające języka polskiego nie jest łatwe. Początkowo nie rozumiemy o co to za język i o co chodzi. Potem śmieszą językowe przeinaczenia, problemy z wymową, dziwne brzmienia. Śmieszą, póki nie zaczynamy rozumieć, że to nasz ojczysty język. A czytane z takim trudem teksty to dostępne w internecie dowcipy o Holokauście.
Krystyna Piotrowska
›
Zobacz na mapie ››
Czempionki prowadzenie: Natalia Prüfer TO NIE JEST ŁATWA ROZMOWA
Jovana Reisinger
›
Zobacz na mapie ››
Aimée i Jaguar prowadzenie: Aleksandra Zbroja TO NIE JEST ŁATWA ROZMOWA
Rozmowa wokół książki Aimée i Jaguar (wyd. Czarne, tłum. Katarzyna Weintraub) będzie tłumaczona symultanicznie oraz na polski język migowy.
Erica Fischer
›
Zobacz na mapie ››
Śmierć przychodzi
nawet latem prowadzenie: Marcin Wilk TO NIE JEST ŁATWA ROZMOWA
Rozmowa wokół książki Śmierć przychodzi nawet latem (wyd. Czarne, tłum. Elżbieta Kalinowska) będzie tłumaczona symultanicznie oraz na polski język migowy.
Zsuzsa Bánk
›
Zobacz na mapie ››
Głosy szumiącego potoku
w reż. Piotra Skotnickiego LITERACKI TEATRALNY
Głosy szumiącego potoku jest słuchowiskiem stworzonym specjalnie dla festiwalu Literacki Sopot. To trzymająca w napięciu opowieść o tragicznych losach Sopocian inspirowana autentycznymi, tajemniczymi wydarzeniami, jakie miały miejsce w domu przy ulicy Goyki 3 na przestrzeni lat 30 - tych, 40 - tych XX wieku. Jednak Piotr Skotnicki (autor, reżyser oraz kompozytor) nie chcąc ograniczać się jedynie do potwierdzonych faktów, stworzył coś w rodzaju własnej, alternatywnej wizji historii, która teoretycznie mogła się zdarzyć. Słuchowisko zrealizowano w konwencji teatru radiowego, przy udziale znakomitej obsady aktorskiej. Oryginalnej muzyce towarzyszą dźwięki atmosfery sopockiego kurortu, w tym owego tajemniczego domu, nagrane specjalnie na potrzeby spektaklu.
Obsada:
ELSE - Karolina Gruszka
STEFAN - Włodzimierz Press
IRINE - Monika Obara
HANS - Wojciech Zieliński
ZUZA - Karolina Michalik
VITTORIO - Krzysztof Szczepaniak
KOMISARZ - Tomasz Borkowski
JAN - Wojciech Żołądkowicz
SAŁDAT - Paweł Paprocki
TADEUSZ - Łukasz Borkowski
MILICJANT - Bartosz Obuchowicz
KELNER - Dominik Piotrowski
STASIO - Antoni Domin
HEINRICH - Jakub Strach
JADZIA - Antonina Pach-Żbikowska
KRUPIER - Robert Czebotara
›
Zobacz na mapie ››
Berlinowanie. Zapiski
z doświadczania miasta prowadzenie: Marcin Wilk (NIE)PAMIĘĆ
Bernadetta Darska
›
Zobacz na mapie ››
Piętnaście sekund.
Żołnierze polscy
na froncie wschodnim prowadzenie: Dorota Karaś (NIE)PAMIĘĆ
Piotr Korczyński
›
Zobacz na mapie ››
Rozmowa z prof. Kaliną Wojciechowską, teolożką i biblistką ewangelicką o tym, jak zmienia się sposób, w jaki czytamy i rozumiemy Biblię wraz z poszerzaniem się wiedzy na temat kultury, w jakiej powstawała, i literatury, z jaką wchodziła w kontakt. Wydarzenie będzie tłumaczone na polski język migowy.
Kalina Wojciechowska
›
Zobacz na mapie ››
własnej i historycznej
w twórczości W.G. Sebalda prowadzenie: Juliusz Kurkiewicz (NIE)PAMIĘĆ
Małgorzata Łukasiewicz
Katarzyna Kończal
›
Zobacz na mapie ››
Synu, jesteś kotem prowadzenie: Dorota Karaś MY
Katarzyna Michalczak
›
Zobacz na mapie ››
Zaklinanie węży
w gorące wieczory prowadzenie: Zuzanna Kowalczyk DEBIUTY
Małgorzata Żarów
›
Zobacz na mapie ››
Ogień wyszedł z lasu prowadzenie: Tymur Liash DEBIUTY
Dawid Iwaniec
›
Zobacz na mapie ››
Zguba prowadzenie: Małgorzata Muraszko DEBIUTY
Natalia Szostak
›
Zobacz na mapie ››
Wniebogłos prowadzenie: Przemysław Rydzewski DEBIUTY
Aleksandra Tarnowska
›
Zobacz na mapie ››
Babetta prowadzenie: Aleksander Hudzik LITERACKI SOPOT 2024
Nina Wähä
›
Zobacz na mapie ››
W lasach
ludzkiego serca prowadzenie: Magdalena Kicińska TO NIE JEST ŁATWA ROZMOWA
Antje Rávik Strubel
›
Zobacz na mapie ››
Złoty Berlin prowadzenie: Łukasz Wojtusik WOKÓŁ KOMIKSU / TO NIE JEST ŁATWA ROZMOWA
Arne Jysch
›
Zobacz na mapie ››
Głosy szumiącego potoku
w reż. Piotra Skotnickiego prowadzenie: Joanna Cichocka-Gula LITERACKI TEATRALNY
Głosy szumiącego potoku to słuchowisko stworzone specjalnie dla festiwalu Literacki Sopot. Trzymająca w napięciu opowieść o tragicznych losach Sopocian inspirowana autentycznymi, tajemniczymi wydarzeniami, jakie miały miejsce w domu przy ulicy Goyki 3 na przestrzeni lat 30. i 40. XX wieku. Jednak Piotr Skotnicki (autor, reżyser oraz kompozytor), nie chcąc ograniczać się jedynie do potwierdzonych faktów, stworzył coś w rodzaju własnej, alternatywnej wizji historii, która teoretycznie mogła się zdarzyć. Słuchowisko zrealizowano w konwencji teatru radiowego, przy udziale znakomitej obsady aktorskiej. Oryginalnej muzyce towarzyszą dźwięki atmosfery sopockiego kurortu, w tym owego tajemniczego domu, nagrane specjalnie na potrzeby spektaklu.
Obsada: Cast:
ELSE - Karolina Gruszka
STEFAN - Włodzimierz Press
IRINE - Monika Obara
HANS - Wojciech Zieliński
ZUZA - Karolina Michalik
VITTORIO - Krzysztof Szczepaniak
KOMISARZ - Tomasz Borkowski
JAN - Wojciech Żołądkowicz
SAŁDAT - Paweł Paprocki
TADEUSZ - Łukasz Borkowski
MILICJANT - Bartosz Obuchowicz
KELNER - Dominik Piotrowski
STASIO - Antoni Domin
HEINRICH - Jakub Strach
JADZIA - Antonina Pach-Żbikowska
KRUPIER - Robert Czebotara
Po słuchowisku zapraszamy na spotkanie z reżyserem.
Piotr Skotnicki
›
Zobacz na mapie ››
Polacy i Niemcy we
wzajemnym zwierciadle prowadzenie: Anna Dudzińska TO NIE JEST ŁATWA ROZMOWA
Debata Sąsiad. Czy wróg? Polacy i Niemcy we wzajemnym zwierciadle będzie tłumaczona symultanicznie oraz na polski język migowy.
Polska i Niemcy prowadziły jeden z najbardziej wzorcowych procesów pojednania na świecie. Od wdrukowanej w pamięć frazy „przebaczamy i prosimy o przebaczenie” z listu biskupów polskich do niemieckich i spotkania Helmuta Kohla i Tadeusza Mazowieckiego w Krzyżowej, przez poparcie idei zjednoczenia Niemiec, po wspólne programy naukowe, oświatowe, kulturalne aż do powołania instytutów historycznych w Berlinie i Warszawie oraz bezprecedensowej liczby tłumaczeń literackich na polski i niemiecki. Ponad pół wieku temu pod patronatem UNESCO powstała także Wspólna Polsko-Niemiecka Komisja Podręcznikowa Historyków i Geografów. Po dekadach konsultacji i uzgodnień przez dwanaście lat tworzono podręcznik do nauki historii – drugi po francusko-niemieckim zredagowany z dwóch perspektyw podręcznik historii na świecie. Symboliczne cztery tomy pisane były w świadomości, że nie ma alternatywy: albo zbudujemy przyszłość wspólnie, albo tej przyszłości po prostu nie będzie. Wszystkie te inicjatywy dawały nadzieje na dialog i wzajemne zrozumienie bez jednoczesnego usprawiedliwiania krzywd. Ten rodzaj porozumienia okazał się kruchy jak lód na Odrze w czasie coraz cieplejszych zim. Politycy po jednej i drugiej stronie zagwarantowali instytucjonalne przyzwolenie na akty resentymentów i agresywnej narracji. Najpierw roszczeniowość Związku Wypędzonych, a potem upominanie się o reparacje za zniszczenia wojenne doprowadziły do wzmocnienia wzajemnej niechęci. I chociaż udało się zabliźnić rany u dużej części przedstawicieli starszego pokolenia, które pamięta jeszcze wojnę, to dla wielu młodych konfrontacja z niemieckim sąsiadem stała się sposobem na wyrzucenie z siebie agresji i znalezienie figury nazywanej w historii kozłem ofiarnym. W tej sytuacji warto zadać sobie pytanie, czy dialogiczne negocjowanie pamięci między Polską a Niemcami jest jeszcze w ogóle możliwe? Czy można porzucić upraszczające mity narodowe, a relacje z sąsiadami opierać na wzajemnym słuchaniu i przekonaniu, że prawda jednego niekoniecznie musi być zgodna z prawdą drugiego? Te pytania wybrzmią szczególnie mocno w Sopocie, w połowie umownej drogi między pejzażem kulturowym dawnego niemieckiego Gdańska i polskiej Gdyni. W tym zróżnicowaniu architektonicznym, między spadzistymi dachami i ceglanymi elewacjami Gdańska a płaskimi pokryciami modernistycznych budynków Gdyni, można ustawić symboliczne lustro pamięci. Jedno zerknięcie wystarczy, by przekonać się, że polifonia architektury jest symbolicznym dowodem na polifonię pamięci. To współistnienie jest możliwe, warto je po prostu zaakceptować. O polsko-niemieckim sąsiedztwie mówić będą: dr Susann Worschech z Uniwersytetu Europejskiego Viadrina we Frankfurcie nad Odrą, prof. Kornelia Ćwiklak – literaturoznawczyni z Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i prof. Robert Traba, historyk, profesor w Instytucie Studiów Politycznych PAN.
Robert Traba
Kornelia Ćwiklak
Susann Worschech
›
Zobacz na mapie ››
SAVVY Contemporary, Berlin SZTUKA NA LITERACKIM
SAVVY Contemporary osadza się na styku pojęć i konstruktów świata zachodniego i niezachodniego, przede wszystkim po to, aby je zrozumieć i podjąć dyskusję, a także, co oczywiste, aby poddać dekonstrukcji ideologie i konotacje związane z takimi konstruktami.
SAVVY Contemporary jest ważną platformą dla innowacyjnych programów wystawienniczych, sympozjów, performansów i innych powiązanych dziedzin sztuki w kontekście międzynarodowym, jak i lokalnym. SAVVY Contemporary jest przestrzenią interdyscyplinarną, która prezentuje obok siebie nazwiska znane na międzynarodowej scenie artystycznej, a członkowie zespołu pochodzą z 12 krajów i 5 kontynentów i posiadają wykształcenie z zakresu biotechnologii, historii sztuki, teorii kultury, antropologii, projektowania i sztuki.
Projekt zainicjowany przez Goyki 3 i współtworzony z Colonial Neighbours, filarem SAVVY Contemporary, przybliży metodę badania kolonialnej historii Niemiec poprzez praktykę archiwalną skoncentrowaną na codziennych, osobistych i banalnych przedmiotach – ulotnych nośnikach wspomnień, które świadczą o ciągłej obecności przeszłości kolonialnej w codziennej rzeczywistości. Z okazji festiwalu Literacki Sopot uczestnicy i odwiedzający Goyki 3 zostaną zaproszeni do udziału w dwóch wydarzeniach: otwartej prezentacji oraz warsztatach zatytułowanych Kolonialni sąsiedzi – opowieść o toksycznych archiwach i ich wieloramiennych ciałach. Podczas prezentacji przybliżone zostaną różnorodne formy działalności SAVVY Contemporary, natomiast warsztat będzie zaproszeniem publiczności do zaangażowania się w jedną z nich – metodę partycypacyjnej archiwizacji historii kolonialnej.
Wydarzenie będzie tłumaczone konsekutywnie oraz na polski język migowy.
Hubert Gromny
Lynhan Balatbat-Helbock
Meghna Singh
›
Zobacz na mapie ››
Ten się śmieje,
kto ma zęby prowadzenie: Przemysław Rydzewski AiR Goyki 3
Zyta Rudzka
›
Zobacz na mapie ››
Niedopowiedziane historie.
Polskie dzieci urodzone
z powodu wojny prowadzenie: Wiesław Władyka NAGRODA HISTORYCZNA "POLITYKI"
Jakub Gałęziowski
›
Zobacz na mapie ››
Bliska przyjacielska więź między dwoma trzynastoletnimi chłopcami zostaje nagle zerwana. Próbując zrozumieć, co się stało, Léo nawiązuje kontakt z matką Rémiego. Blisko to piękne studium przyjaźni i odpowiedzialności. Jest drugim filmem pełnometrażowym belgijskiego scenarzysty i reżysera filmowego Lukasa Dhonta. Miał premierę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes w 2022 roku, gdzie ex aequo z Gwiazdami w południe Claire Denis otrzymał Grand Prix. 27 czerwca zdobył Nagrodę Publiczności LUX 2023 dla najlepszego filmu. Nagroda, organizowana przez Parlament Europejski i Europejską Akademię Filmową we współpracy z Komisją Europejską i Europa Cinema, jest wręczana raz do roku.
›
Zobacz na mapie ››
Nagrobek z lastryko prowadzenie: Łukasz Wojtusik POWROTY
Krzysztof Varga
›
Zobacz na mapie ››
Lachowie
Rewizje prowadzenie: Aleksander Hudzik POWROTY
Dyba i Adam Lachowie
›
Zobacz na mapie ››
Obwód głowy prowadzenie: Paulina Małochleb POWROTY
Włodzimierz Nowak
›
Zobacz na mapie ››
Bojowniczki
z getta warszawskiego prowadzenie: Magdalena Kicińska (NIE)PAMIĘĆ
Zuzanna Hertzberg
Joanna Ostrowska
Agnieszka Dauksza
›
Zobacz na mapie ››
Małgorzata Łukasiewicz
Martyna Lemańczyk
Katarzyna Kotyńska
›
Zobacz na mapie ››
Rasizm i antysemityzm
w Polsce i w Niemczech prowadzenie: Monika Płatek DEBATY / TO NIE JEST ŁATWA ROZMOWA
Debata Odzyskać oddech i wzrok. Rasizm i antysemityzm w Polsce i w Niemczech będzie tłumaczona symultanicznie oraz na polski język migowy.
Tytuł debaty ma źródło w doświadczeniu rasizmu i antysemityzmu. Oddech. „Nie mogę oddychać” – to słowa George’a Floyda, czarnego Amerykanina zamordowanego przez białych policjantów. To w USA. Nas to nie dotyczy? Maxwell Itoya, czarny polski Nigeryjczyk zginął w 2010 roku w trakcie policyjnej interwencji. Stracił oddech i życie. Don’t call me „Murzyn”, rzecz o polskim języku i zwyczajach rodem z pustyni i puszczy. Jest i granica polsko-białoruska. Systemowy rasizm nas nie dotyczy? Wzrok? Bywamy dotknięci niedowidzeniem. Jest związek między kukłą Żyda spalonego na wrocławskim rynku, ustawami zakazującymi prawdy, że bywaliśmy także oprawcami, i tym, co trwa na granicy polsko-białoruskiej. Tam wciąż giną ludzie, a większość z nas oblewa egzamin z dojrzałości. Tymczasem z tablicy na Uniwersytecie Warszawskim przypominającej o getcie ławkowym z 1937 roku usuwamy słowa o rasistowskiej segregacji. Słowa „rasizm” i „antysemityzm” osłonięte są duszną, niechętną ciszą. Czas odzyskać i oddech, i wzrok. Ofiarując wiedzę, przywracając macewy, wsparci literaturą – może to jest sposób, by radzić sobie z rasizmem i antysemityzmem wokół i w nas. Może to jest droga, by runęły mury te realne, na granicy, i te budowane w naszych sercach wobec sąsiadów? Czym więc są w swej istocie rasizm i antysemityzm? Rasy nie istnieją, ale rasizm jest realny. Żydowscy Polacy w większości zostali zgładzeni, ale antysemityzm, jego czkawki i nawroty są obecne. Tylko w Polsce czy także w Niemczech? Co łączy oba te zjawiska i co różni? Jak różne są jego przejawy i sposób ich rozumienia w Niemczech i w Polsce? Niemcy zdają się być świadomi. Przez pamięć zbrodni światowych wojen społeczeństwo niemieckie zostało uwrażliwione na ich zło i zagrożenia. Czy tak jednak jest na pewno? Czy można raz na zawsze pozbyć się wirusa niechęci, strachu, pokusy odczłowieczania „innego”? A jeśli tak, to jak się to robi? Jeśli nie, to na co trzeba się uczulić, by przeciwdziałać? Czy w Niemczech jest równie silna świadomość ich kolonialnej przeszłości? Jak o rasizmie mówić w Polsce, kraju białych ludzi, który nie dostrzega losu Romów, czarnych Polek i Polaków, Łemków, Kaszubów, Ślązaków i Tatarów? Rasizm to nie nasz problem, bo nie mieliśmy kolonii i targów niewolników, a pańszczyzna to jednak coś innego? To nas napadnięto, to nam odbierano wolność? Jak więc radzimy sobie z własnymi uprzedzeniami? Kojarzymy je z antysemityzmem, z rasizmem? Jak pamięć o przeszłości – ta wzięta z macew przywróconych przez społeczników – może, na podobieństwo potykaczy, przywrócić w miejskiej przestrzeni wiedzę i wrażliwość? Jaką rolę (last but not least), ujawniając jądro ciemności zakorzenione i w nas, odgrywa literatura piękna? Czy może przywrócić widzenie i tym sposobem wyrobić w nas niezgodę na rasizm i antysemityzm? Jak się to robi w Niemczech? Jak w Polsce? Trzeba nam bowiem niezgody jednostkowej i systemowej. I musi ta jednostkowa osiągnąć masę krytyczną, by przeciwstawić się systemowej, gdy ta się rozpycha i trwa. W dyskusji udział wezmą: prof. Michał Bilewicz z Centrum Badań nad Uprzedzeniami Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, Agnieszka Jabłońska z wrocławskiej Fundacji Urban Memory oraz prof. Andreas Zick, dyrektor Interdyscyplinarnego Instytutu Badania Konfliktu i Przemocy Universität Bielefeld, a spotkanie poprowadzi Monika Płatek, prawniczka i wykładowczyni Uniwersytetu Warszawskiego.
Michał Bilewicz
Agnieszka Jabłońska
Andreas Zick
›
Zobacz na mapie ››
wehikuły czasu prowadzenie: Beata Maciejewska TO NIE JEST ŁATWA ROZMOWA
Debata Przedmioty jako wehikuły czasu będzie tłumaczona na polski język migowy.
We wrocławskim Pałacu Królewskim na wystawie 1000 lat Wrocławia pokazano dwa bilety: jeden uprawniał do podróży słynnym sterowcem Graf Zeppelin, a drugi był przepustką na Wystawę Ziem Odzyskanych. Ich wartość materialna jest niewielka, ale są bezcenne jako wehikuły czasu. Opowiadają jednocześnie historię prywatną i uruchamiają obrazy wielkich procesów dziejowych, są wspornikami pamięci, a nawet prowadzą same ze sobą historyczny dialog. Bilet na sterowiec kupił nadburmistrz Wrocławia, Otto Wagner. Wybrał się 9 września 1930 roku z lotniska na Gądowie do Friedrichshafen przez Wiedeń i Monachium. Cel był turystyczny, magistrat za to nie płacił. Trzy lata później Wagner został przez nazistów usunięty z urzędu, wyjechał do Jeny i zabrał ze sobą bilet. Przechował go troskliwie przez lata wojny, żeby pod koniec życia przekazać wnukowi, a ten z kolei dał go wrocławskiemu muzeum. Bilet na Wystawę Ziem Odzyskanych zachował Kazimierz Kuligowski, pierwszy polski wiceprezydent Wrocławia. Nie był mu do niczego potrzebny, jako przedstawiciel władz miasta wchodził na wystawę bez biletu, ale zachował go jako pamiątkę socjalistycznej mission: impossible (przygotowano ją w cztery miesiące, co dla zrujnowanego miasta było ogromnym obciążeniem), niezwykłej operacji propagandowej, której celem było pokazanie, że Ziemie Zachodnie zawsze były polskie, a dzięki władzy ludowej stały się krainą mlekiem i miodem płynącą. Te dwa bilety są przykładem na to, że przedmioty mogą wystąpić w roli medium między pamięcią a przyszłością. Zapisują wiele opowieści, mają często swoje biografie, które splatają się z biografiami ludzi. Związane ze swoją epoką i jej warunkami społeczno-politycznymi, komunikują się ze sobą, odsyłają do siebie albo nawzajem się unieważniają. Historie ludzi i historie rzeczy toczą się równolegle i nieustannie wzajemnie uzupełniają. Znaczenie przedmiotów jako materialnego nośnika historii politycznej i społecznej, manipulacji propagandowych oraz indywidualnych biografii ludzkich widać szczególnie na tzw. Ziemiach Odzyskanych, jak przywykliśmy nazywać ponad sto tysięcy kilometrów kwadratowych, które po II wojnie światowej zostały przyznane Polsce. Niemal jedna trzecia polskich obywateli żyje na „poniemieckim”, a „odzyskiwanie” tych terenów znaczy budowanie tożsamości, mozolne odkrywanie prawdziwej historii i tworzenie połączenia z tymi, którzy byli przed nami. W tym procesie, często bolesnym, przedmioty odegrały ogromną rolę. „W niektórych mieszkaniach wszystko było tak pozostawione, jak gdyby lokatorzy wyjechali na kilkudniową wycieczkę. W szafach wisiały ubrania i palta, w bieliźniarkach leżały starannie poukładane piękne obrusy i ręczniki, w spiżarniach półki zastawione były dziesiątkami słoików, pełnych kompotów, konfitur i jarzyn. O opuszczeniu świadczyły tylko zamarłe zegary, których nikt nie nakręcał, i gromadzące się z wolna warstwy kurzu” – wspominał Ryszard Janusz Szyndler, który po wojnie trafił do Białogardu i Koszalina (Pamiętniki osadników Ziem Odzyskanych pod red. Z. Dulczewskiego i A. Kwileckiego). Miastom i wsiom zmieniono mieszkańców, zatarto po nich ślady. Już 6 września 1945 roku prezydent Wrocławia nakazał właścicielom nieruchomości usunięcie wszystkich niemieckich napisów, i to pod odpowiedzialnością karną. Mieli to zrobić w ciągu tygodnia. Termin był nierealny, choć sprawa priorytetowa. Nawet ulicom nie udało się szybko nadać polskich nazw i w latach 1945‒1946 nagminnie używano niemieckich. Prasa, która czuwała bacznie nad odniemczaniem miasta, wytykała władzom pozostawienie cokołów niemieckich pomników, a nawet niemieckich nalepek na butelkach piwa. W domach władza oficjalnej lustracji nie przeprowadzała, a przecież dawni mieszkańcy zostawili rzeczy, które przez lata o nich przypominały. Na strychach leżały albumy ze zdjęciami obcych ludzi, w piwnicach stały pudła z porcelanową zastawą ukrytą przed bombardowaniem, na skrzynkach pocztowych i wizytówkach widniały obco brzmiące nazwiska. „Pochłonięci trudem odgruzowania wrocławianie nie chcieli zastanawiać się nad przeszłością. Świadomość historii wystawili za drzwi. Niemieckie napisy na żeliwnych płytach kanalizacyjnych, codziennie odkręcane w łazience kurki z literami K (kalt) i W (warm) stały się znakami bez treści, abstrakcyjnymi ornamentami” – pisał Włodzimierz Kalicki, autor reportażu Dom Pawła, dom Małgorzaty (GW 8.09.1995). Musiały minąć długie lata (według socjologów trzy pokolenia), żeby te niepotrzebne właściwie przedmioty stały się inspiracją do zbadania przeszłości własnej ulicy, domu, mieszkania. Żeby mieszkańcy Ziem Odzyskanych zaczęli być nimi na tyle zaintrygowani, by zacząć wyciągać nadpisane na przestrzeni lat komunikaty. W dyskusji wezmą udział: Karolina Ćwiek-Rogalska – antropolożka, etnografka i bohemistka z Instytutu Slawistyki PAN w Warszawie, Dariusz Brzostek – kulturoznawca, teoretyk literatury, dyrektor Instytutu Nauk o Kulturze Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Stefan Chwin, pisarz, eseista, historyk literatury, profesor zwyczajny Uniwersytetu Gdańskiego. Spotkanie poprowadzi Beata Maciejewska, historyczka, dziennikarka „Gazety Wyborczej”, autorka wielu książek popularyzujących historię.
Karolina Ćwiek-Rogalska
Dariusz Brzostek
Stefan Chwin
›
Zobacz na mapie ››
Selkis prowadzenie: Weronika Morawiec WOKÓŁ FANTASTYKI
Gaja Grzegorzewska
›
Zobacz na mapie ››
Kӓthe Kollwitz (1867-1945) – niemiecka graficzka i rzeźbiarka, wiązana z nurtem ekspresjonizmu. Była pierwszą kobietą przyjętą w poczet członków pruskiej Królewskiej Akademii Sztuk i najważniejszą niemiecką graficzką XX wieku. Socjalistka, feministka (założycielka Artystycznego Związku Kobiet w Berlinie w 1913 roku) i pacyfistka. Głównymi tematami swej dojrzałej twórczości uczyniła wojnę, nienawiść, biedę, miłość, smutek, śmierć i walkę.
W ramach cyklu prezentowane są sylwetki wielkich polskich i zagranicznych malarek. Kobiety w sztuce wciąż nie są wystarczająco eksponowane, a wręcz z niej często wymazywane. Niewiele zmieniło się od czasów założenia w 1768 roku Brytyjskiej Akademii Królewskiej, do której należały wprawdzie dwie malarki – Angelika Kauffman i Mary Moser, ale ani jedna, a ni druga nie znalazły się na zbiorowym portrecie członków Akademii Królewskiej autorstwa Johanna Zoffany’ego obok innych członków-założycieli. Ich wizerunki odnajdujemy wprawdzie na portretach wiszących na ścianie za podium dla modeli, ale czyni to z nich raczej obiekty sztuki niż jej twórczynie. Kolejne kobiety zostały przyjęte do Akademii dopiero w 1922 roku. Wykluczanie, jakiemu podlegały artystki przez stulecia wpłynęło na postrzeganie sztuki z męskiej perspektywy. W tym mini cyklu chcemy przywrócić znaczenie i należne im miejsce utalentowanym kobietom, które z powodów uprzedzeń społecznych są wciąż mało znane i nierozpoznawalne.
Anna Świtajska
›
Zobacz na mapie ››
reż. Visar Morina (2020)
Xhafer pochodzi z Kosowa, pracuje w firmie farmaceutycznej, jego żona, Nora jest Niemką i niedawno została po raz trzeci matką. Pomiędzy jednym a drugim karmieniem próbuje pisać pracę doktorską i wrócić do uniwersyteckiego życia. Nie może liczyć na pomoc rodziców, bo Ci nie akceptują jej męża, cudzoziemca z Europy Wschodniej. Xhafer doświadcza niechęci teściów przy każdym spotkaniu i odczucie to przekłada się na jego relacje z innymi, w szczególności z kolegami w pracy. Uważa, że przy nowym projekcie został celowo usunięty z listy mailingowej, innym razem ktoś wprowadził go w błąd, aby nie mógł wygłosić przygotowanego referatu, ktoś inny z kolei zablokował mu dostęp do danych badawczych. Wszystkie te przypadki są dowodem mobbingu, którego przyczyną, jak sądzi, jest jego pochodzenie. Kiedy pewnego dnia na bramie ogrodzenia swojego domu znajduje nieżywego szczura, postanawia działać.
Znakomity film Visara Moriny, który, podobnie jak jego bohater, pochodzi z Kosowa, to opowieść o doświadczeniu emigracji i uczuciach, jakie zwykle mu towarzyszą: stracie, odrzuceniu, braku bezpieczeństwa i społecznej akceptacji czy alienacji. Xhafer jest przeciwieństwem typowego emigranta: osiągnął sukces i stał się zasymilowanym członkiem nowego społeczeństwa. Jednak negatywne emocje ciągle towarzyszą mu w codziennym życiu. Twórcy filmu stawiają ważne pytanie o to, w jakim stopniu udana integracja zależy od warunków, jakie stwarza polityka społeczna danego państwa, a na ile od subiektywnych uczuć i wrażliwości imigranta.
›
Zobacz na mapie ››
Współczesna ekranizacja powieści Alfreda Döblina. Bohaterem tej klasycznej pozycji literatury niemieckiej jest Frank Biberkopf, robotnik, który po odbyciu kary więzienia za zabójstwo zostaje zwolniony i pragnie zacząć nowe życie. Książka jest też opowieścią o Berlinie lat dwudziestych oraz jego mieszkańcach, przede wszystkim tych należących do najniższych warstw społecznych i świata przestępczego.
Burhan Qurbani w swoim filmie również skupia się na ludziach wykluczonych z wielkomiejskiej społeczności, funkcjonujących w jej podskórnym, często niewidocznym obiegu, poza prawem lub na jego granicy. Filmowy Franz Biberkopf nazywa się Francis B, jest afrykańskim uchodźcą i podobnie jak jego książkowy pierwowzór, ma na sumieniu śmierć bliskiej osoby. We współczesnym berlińskim tyglu, różnokolorowym i różnojęzycznym próbuje zbudować nowe, uczciwe życie. Jednak okoliczności społeczno-polityczne oraz ekonomiczne uwarunkowania pozbawiają młodego mężczyznę szans na realizację tych planów. W sytuacji bez wyjścia pojawia się człowiek, uosobienie zła i przemocy, który obiecuje rozwiązać wszystkie problemy Francisa. Cena jaką za to zapłaci będzie ogromna.
›
Zobacz na mapie ››
reż. Amel Alzakout, Khaled Abdulwahed (2020)
Dokument zrealizowany podczas ucieczki syryjskiej artystki Amel Alzakout z Syrii do Europy przez Morze Śródziemne. W filmie pokazuje jak łódź, na której uciekała, zatonęła u wybrzeży Lesbos. Relacjonuje moment, w którym ona i inni pasażerowie unoszą się na morzu w kamizelkach ratunkowych, czekając na ratunek. Jej głos towarzyszy temu niezwykle przejmującemu doświadczeniu.
›
Zobacz na mapie ››
reż. Valeski Grisebach (2017)
Niemieccy robotnicy budują przy granicy bułgarsko-greckiej elektrownię. Potrzebne do tej inwestycji zasoby wodne są niewystarczające i deficyt ten jest dużym problemem oraz powodem konfliktu z mieszkańcami pobliskiej wioski. Gdy robotnicy mają wody pod dostatkiem to krany tubylców są suche. Bułgarska prowincja mocno odstaje od niemieckich standardów i większość z przybyłych tu do pracy patrzy na swoich sąsiadów z góry, a kontakty z nimi – poza prostackimi zaczepkami miejscowych kobiet – ograniczają do koniecznego minimum. Z jednym wyjątkiem: Meinhard jest tym, który chodzi własnymi ścieżkami, próbuje, z sukcesem, nawiązać kontakt z mieszkańcami wioski, poznać ich i pomimo językowej bariery szuka porozumienia. Główny bohater filmu Valeski Grisebach jest ciekawy ludzi i ich historii, wolny od uprzedzeń i otwarty na innych. Ale taka postawa wiąże się z konsekwencjami: koledzy stają się wobec niego podejrzliwi, a lokalna społeczność też nie traktuje go jak przyjaciela.
Reżyserka przewrotnie wykorzystując konwencje westernu: konfrontację pomiędzy cywilizacją i osadnictwem na rubieżach, tubylcami i przybyszami, samotnym bohaterem i obcą społecznością opowiada o dzisiejszych konfliktach, często wyimaginowanych uprzedzeniach i o trudnościach, jakie towarzyszą ich przełamywaniu. Film stara się – jak napisali krytycy tegorocznego festiwalu Nowe Horyzonty we Wrocławiu przyznając mu główną nagrodę – „opisać współczesny świat, naznaczony lękiem przed obcymi oraz zderzeniami kultur; świat, w którym komunikacja międzyludzka jest szorstka, a jednak osiągalna”.
›
Zobacz na mapie ››
Festiwal literacki to nie tylko spotkania z pisarzami i pisarkami czy rozmowy o książkach. Festiwal to też zabawa. A jak zabawa to literacki quiz w klubokawiarni 3 Siostry! Może to być świetną okazją do sprawdzenia swojej wiedzy literackiej, ale przede wszystkim pozwoli wczuć się w klimat Literackiego Sopotu! Do udziału w grze zapraszamy drużyny liczące od 2 do 6 osób.
Na wydarzenie będą obowiązywały zapisy od 1 sierpnia - LINKI DO ZAPISÓW:DRUŻYNA 1
DRUŻYNA 2
DRUŻYNA 3
DRUŻYNA 4
DRUŻYNA 5
DRUŻYNA 6
DRUŻYNA 7
›
Zobacz na mapie ››
LITERACKI DLA DZIECI
że nie musimy
być najmądrzejsi
Rodzinne czytanie baśni „Złoty ptak” braci Grimm połączone z warsztatami
Prowadzenie: Marta Jankowska (Kreatywna Pedagogika)
Dlaczego czasem tak trudno słuchać nam cudzych rad? Czy w życiu ważne są porażki i jak możemy sobie z nimi radzić? Prowadząca warsztaty wraz z uczestniczkami i uczestnikami wyruszy na twórcze i pełne wyzwań poszukiwanie odpowiedzi na te i inne pytania, a towarzyszyć im będą baśniowi bohaterowie: młody książę, lis i złota królewna. Wydarzenie poprowadzi Marta Jankowska – wyjątkowa nauczycielka, jedna z liderek gdańskiego programu Kreatywna Pedagogika, który zrzesza nauczycieli poszukujących innowacyjnych rozwiązań.
Zaskakujący bracia Grimm
Na baśniach braci Grimm wychowują się kolejne pokolenia. Czy coś jeszcze może nas w nich zaskoczyć? Wybraliśmy dla was cztery mniej znane baśnie, które z różnych powodów nie są takie oczywiste, a zinterpretujecie je razem z psycholożką Joanną Trzaską i pedagożką Martą Jankowską podczas warsztatów dla dorosłych i dzieci.
›
Wędrujemy z kulawą
kaczką i ślepą kurą
Prowadzenie: Joanna Kujawska-Frejlich, Agata Walińska
Podczas warsztatów poznamy bliżej pierzaste bohaterki książki Ulricha Huba z ilustracjami Jurga Muhla oraz porozmawiamy o tym czym jest przyjaźń. Uruchomimy naszą wyobraźnię i jak na taśmie filmowej: klatka po klatce namalujemy drogę, którą pokonały przyjaciółki.
›
LITERACKI WARSZTATOWY / SZTUKA NA LITERACKIM
archiwach i ich
wieloramiennych ciałach TO NIE JEST ŁATWA ROZMOWA
Warsztaty w języku angielskim. Zapisy
Warsztaty SAVVY Contemporary mają na celu zaproszenie publiczności do zaangażowania się w jedną z metod pracy kolektywu – metodę partycypacyjnej archiwizacji historii kolonialnej. Warsztaty będą próbą osadzenia rozmowy w lokalnym kontekście i refleksji nad pozycją Polski w dyskusji o kolonializmie. Z jednej strony Polska była miejscem, w którym Prusy i nazistowskie Niemcy realizowały politykę kolonialną, z drugiej strony dążenia polskiego państwa na początku XX wieku łączyły się z pragnieniem i ambicją zdobycia zamorskich kolonii i stania się jedną z europejskich potęg imperialnych. Warsztat będzie okazją do refleksji nad wielowarstwowością obu stron historii poprzez odniesienie ich do indywidualnych doświadczeń i złożonych, ukrytych powiązań.
Hubert Gromny
Lynhan Balatbat-Helbock
Meghna Singh
›
LITERACKI DLA DZIECI
czyli o tym, że warto
stawiać na swoje talenty
Prowadzenie: Marta Jankowska (Kreatywna Pedagogika)
Co to jest talent? Czy każdy jakiś ma? Co zrobić, by go odkryć i dobrze wykorzystać? Przydatne warsztaty, podczas których dzięki inspiracji płynącej z baśni sprzed ponad dwustu lat odkryjemy to, co wyjątkowo ważne dla nas tu i teraz. Uczestnicy i uczestniczki warsztatów wcielą się w role tropicieli talentów. Wydarzenie poprowadzi Marta Jankowska – wyjątkowa nauczycielka, jedna z liderek gdańskiego programu Kreatywna Pedagogika, który zrzesza nauczycieli poszukujących innowacyjnych rozwiązań.
Zaskakujący bracia Grimm
Na baśniach braci Grimm wychowują się kolejne pokolenia. Czy coś jeszcze może nas w nich zaskoczyć? Wybraliśmy dla was cztery mniej znane baśnie, które z różnych powodów nie są takie oczywiste, a zinterpretujecie je razem z psycholożką Joanną Trzaską i pedagożką Martą Jankowską podczas warsztatów dla dorosłych i dzieci.
›
Niedźwiedź
w wielkim mieście
prowadzenie: Joanna Kujawska-Frejlich, Agata Walińska
Zapraszamy na warsztaty inspirowane książką Kati Gehrmann. Wysłuchamy opowieści o tym, jak dzikie zwierzęta zadomowiły się w mieście i czy pewien niedźwiedź sprostał temu zadaniu. Następnie przygotujemy sobie misiowe przebrania i sprawdzimy czy łatwo jest być niezauważalnym.
›
LITERACKA GRA
Jeśli zastanawialiście się kiedyś jak wyglądałby baśniowy świat w naszej rzeczywistości, będziecie mogli doświadczyć tego w Sopocie już podczas niemieckiej edycji festiwalu Literacki Sopot. Podczas gry przygotowanej specjalnie na ten dzień, będzie można spotkać Czerwonego Kapturka, zaopiekować się Jasiem i Małgosią, przymierzyć znaleziony pantofelek i zbratać się z krasnoludkami, oczywiście jeśli przed tym nie zje was wilk ani nie złapie zła czarownica!
Zapraszamy drużyny składające się z od 3 do 6 osób. Punkt startowy: Park na Goyki Zapisy od 1 sierpnia, linki poniżej:START GRY
Godzina 10:10 - drużyna 1, drużyna 2
Godzina 10:20 - drużyna 1, drużyna 2
Godzina 10:40 - drużyna 2
Godzina 11:00 - drużyna 2
Godzina 11:10 - drużyna 2
GODZINA 13:10 - PIERWSZE ROZDANIE NAGRÓD
Godzina 11:20 - drużyna 1
Godzina 11:30 - drużyna 2
Godzina 11:40 - drużyna 1, drużyna 2
Godzina 11:50 - drużyna 1
Godzina 12:10 - drużyna 2
Godzina 12:20 - drużyna 1
GODZINA 14:20 - DRUGIE ROZDANIE NAGRÓD
Godzina 12:30 - drużyna 2
Godzina 12:40 - drużyna 1, drużyna 2
Godzina 12:50 - drużyna 1, drużyna 2
Godzina 13:00 - drużyna 2
Godzina 13:10 - drużyna 1, drużyna 2
Godzina 13:20 - drużyna 2
Godzina 13:30 - drużyna 1
GODZINA 15:30 - TRZECIE ROZDANIE NAGRÓD
Godzina 13:40 - drużyna 1, drużyna 2
Godzina 13:50 - drużyna 1, drużyna 2
Godzina 14:00 - drużyna 2
Godzina 14:10 - drużyna 1, drużyna 2
Godzina 14:20 - drużyna 1, drużyna 2
Godzina 14:30 - drużyna 1, drużyna 2
Godzina 14:40 - drużyna 1, drużyna 2
GODZINA 16:50 - CZWARTE ROZDANIE NAGRÓD
›
LITERACKI WARSZTATOWY
Warsztaty dla tych, którzy chcieliby coś o swoim życiu napisać, ale nie wiedzą, jak się do tego zabrać. Będziemy przełamywać nieśmiałość w pisaniu, szukać języka, który celnie opisze wasze przeżycia. Okiełznamy chaos w głowie i na papierze, zrobimy tak, żeby tekst miał ręce i nogi (albo raczej początek, środek, koniec). Pogadamy, czym jest pisanie autobiograficzne, jakie ryzyko się z nim wiąże.
Zajęcia trwają 5 godzin z przerwą obiadowo-papierosową. Zabierzcie zeszyty lub laptopy/tablety, gdyż będziemy wspólnie pisać.
Prowadzenie: Aleksandra Zbroja
ZADANIE
Przed zajęciami proszę o przesłanie wspomnienia z dzieciństwa. Przykład: Pierwszy dzień w szkole, śmierć zwierzaka, kupowanie pierwszego stanika. Tekst ma mieć dwa tysiące znaków ze spacjami (nie więcej). Zastanówcie się, dlaczego to wspomnienie jest dla was ważne, jakie emocje w was budzi.
›
LITERACKI DLA DZIECI
czyli o tym, że emocje
warto mieć pod kontrolą
Baśń „Weszka i pchełka” braci Grimm przeczyta Magdalena Bednarek, aktorka Teatru Miniatura. Po czytaniu odbędą się warsztaty inspirowane przesłaniem baśni. Wydarzenie będzie tłumaczone na polski język migowy.
Jak pomagać dzieciom regulować emocje – warsztaty dla dorosłych | prowadzenie: Joanna Trzaska (psycholożka, psychoterapeutka)
Emocje to nic groźnego – warsztaty dla dzieci | prowadzenie: Marta Jankowska (Kreatywna Pedagogika)
Z doświadczenia wiemy, że emocje mogą nas ponieść daleko i nie zawsze tam, gdzie byśmy chcieli czy chciały. Dlatego bywają emocje, których się boimy albo nie chcemy czuć. Joanna Trzaska i Marta Jankowska wraz z uczestnikami i uczestniczkami warsztatów pozastanawiają się, jak okiełznać emocje, do czego mogą się przydać i jak z nich skorzystać, tak by stały się naszymi sprzymierzeńcami.
Zaskakujący bracia Grimm
Na baśniach braci Grimm wychowują się kolejne pokolenia. Czy coś jeszcze może nas w nich zaskoczyć? Wybraliśmy dla was cztery mniej znane baśnie, które z różnych powodów nie są takie oczywiste, a zinterpretujecie je razem z psycholożką Joanną Trzaską i pedagożką Martą Jankowską podczas warsztatów dla dorosłych i dzieci.
›
Czy czarownica
może być dobra?
W setną rocznicę urodzin Otfrieda Preußlera, zapraszamy do wysłuchania opowieści o „Malutkiej Czarownicy”. Po czytaniu odbędą warsztaty, na których powstaną czarownice z drewnianych łyżek i kolorowych materiałów. Otfried Preussler to autor kilkudziesięciu powieści dla dzieci, które znalazły uznanie na całym świecie.
›
LITERACKI DLA DZIECI
dlaczego kłamiemy
Baśń „Trzy prządki” braci Grimm przeczyta Magdalena Bednarek, aktorka Teatru Miniatura. Po czytaniu odbędą się warsztaty inspirowane przesłaniem baśni. Wydarzenie będzie tłumaczone na polski język migowy.
Dlaczego dzieci kłamią i co możemy z tym zrobić – warsztaty dla dorosłych | prowadzenie: Joanna Trzaska (psycholożka, psychoterapeutka)
Kłamstwo, krótkie nogi i bycie sobą – warsztaty dla dzieci | prowadzenie: Marta Jankowska (Kreatywna Pedagogika)
Dlaczego kłamiemy? Ile nas to kosztuje? A może opłaca się kłamać? Joanna Trzaska i Marta Jankowska wraz z uczestnikami i uczestniczkami poszukają odpowiedzi na te pytania, ale przede wszystkim zastanowią się, jak radzić sobie z kłamstwem – u innych i u siebie.
Zaskakujący bracia Grimm
Na baśniach braci Grimm wychowują się kolejne pokolenia. Czy coś jeszcze może nas w nich zaskoczyć? Wybraliśmy dla was cztery mniej znane baśnie, które z różnych powodów nie są takie oczywiste, a zinterpretujecie je razem z psycholożką Joanną Trzaską i pedagożką Martą Jankowską podczas warsztatów dla dorosłych i dzieci.
›
książek dla dzieci
Ulrichem Hubem prowadzenie: Agnieszka Kochanowska
Ulrich Hub, nagradzany niemiecki dramaturg, reżyser i autor książek. Studiował aktorstwo na akademii w Hamburgu. Przez kilka lat był aktorem w różnych teatrach. Od 1993 roku pracuje jako reżyser i pisze sztuki teatralne oraz książki dla dzieci. W Polsce nakładem wydawnictwa Dwie Siostry ukazały się m.in. Kulawa kaczka i ślepa kura (tłum. Eliza Pieciul-Karmińska), O ósmej na arce (tłum. Anna Gamroth), którą przetłumaczono na 30 języków.
Spotkanie będzie tłumaczone na polski język migowy.